Zutphen 22 januari 2016 – Het aantal bestellingen via internet neemt toe en winkels en horeca moeten steeds vaker per dag bevoorraad worden. Bovendien zal, doordat mensen steeds langer zelfstandig blijven wonen, de vraag naar bezorging van medicijnen en andere aan zorg gerelateerde producten toenemen. Terwijl het volume per levering afneemt, neemt het aantal bezorgingen per dag per adres toe. Kan dat niet anders? Een logistieke hub aan de rand van de stad kan de oplossing zijn.  Mits er voldoende volume is en wordt samengewerkt tussen de verschillende overheden.

Deze ontwikkeling zag ik 10 jaar geleden, in de tijd dat ik nog wethouder verkeer en vervoer was van de gemeente Zutphen, al aankomen. Belangrijke reden om te zoeken naar alternatieven. Delta (sociale werkvoorziening) heeft toen een bezorgdienst opgezet: stadsdistributie. Door middel van kleinere, schonere, geluidloze auto’s en met bakfietsen wordt (een deel van) de binnenstad bevoorraad vanaf één plek. Maar de stadsdistributie in Zutphen blijkt nog steeds onrendabel. Klanten stellen steeds hogere eisen. Vandaag bestellen, morgen in huis en het liefst op een tijdstip dat het de ontvanger goed uitkomt. Voor transporteurs een lastige klus. Het moet efficiënter, slimmer (slimme automatisering en technologie) en er moet voldoende volume (goederen) zijn. Dat is in Zutphen niet het geval en daarom kan het niet uit.

Een logistieke hub aan de rand van de stad kan een goede oplossing zijn mits alle goederen (inkomende en uitgaande) daar worden afgeleverd en opgehaald (volume). De stadsdistributeur vervoert de goederen van en naar deze hub in de stad. Grotere transporteurs rijden van de ene naar de andere hub met bulk. Dat scheelt tijd, geld en heel veel frustratie. Bovendien biedt zo’n distributie-hub allerlei mogelijkheden voor nieuwe diensten en dus werkgelegenheid. Dit idee is niet nieuw. Er wordt al lang over gepraat en er zijn onderzoeken naar gedaan (Buck Consultants International (BCI). Toch gebeurt er weinig. Het wordt tijd dat daar verandering in komt.

Gisteren las ik dat een bedrijf uit Nijmegen een plan heeft gelanceerd, Cityhubs, een nationaal stadslogistiek netwerk. Het initiatief wil logistieke diensten aanbieden in de veertig grootste steden van Nederland en daarmee verladers en vervoerders ontlasten. Ook Zutphen wordt genoemd. Hopelijk levert dat voldoende volume op om van de stadsdistributie van Delta alsnog een succes te maken. Als de besturen van gemeentes en provincie meewerken moeten we toch een aardig eind kunnen komen! Samenwerkende overheden en volume zijn absolute voorwaarden voor succesvolle stadsdistributie.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!

Ben je geinteresseerd in mijn blog en wil je op de hoogte blijven van mijn (politieke) activiteiten en opvattingen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. 

Hartelijk dank voor je inschrijving. Vanaf nu houdt ik je op de hoogte.